ANALIZĂ Foarte mulți dezinfectanți contrafăcuți au invadat piața din România

0
dezinfectanți contrafăcuți

Piața românească a fost invadată de zeci dacă nu sute de dezinfectanți contrafăcuți, care reprezintă un pericol real pentru cei care le folosesc. Descinderile autorităților române din ultimele zile, care au dus la descoperirea unor depozite, produse și unități de producție ilegale, arată amploarea fenomenului, unul care aduce atingere sănătății publice, afirmă experții de la Grande Gloria Production, unul dintre cei mai importanți producători români de dezinfectanți.

Compania, care produce brandul Hygienium, susține că multe dintre produsele contrafăcute reprezintă un pericol pentru sănătate.

„Sunt produse realizate în principal din alcool, cu concentrații mult prea mici pentru a fi eficiente, la care se adaugă tot felul de compuși chimici, printre care și metanolul, un compus extrem de toxic, și emoilenți, iar soluțiile care ies din acest amestec empiric riscă să afecteze sănătatea celor care le folosesc. Acești dezinfectanți contrafăcuți sunt ușor de identificat după câteva elemente simple – produsul este lipicios, lasă dâre pe recipienții în care este stocat și se usucă mai greu pe mâini. În plus, poate crea senzația de încălzire a mâinilor sau poate da iritații”, afirmă expertul Constantin Danciu, director de dezvoltare Grande Gloria Production.

Experții dau exemplul unui dezinfectant de mâini, fabricat în Turcia, produs comercializat sub formă de gel pentru mâini, în compoziția căruia a fost găsită substanța metanol, în procent de 11,6%, substanță deosebit de toxică pentru sistemul nervos central și pentru ochi. Produsul prezintă și abateri de la normele europene de etichetare a produselor chimice, respectiv nu are pe etichetă pictograme specifice pentru avertizarea consumatorilor cu privire la toxicitate și inflamabilitate.

Totodată, produsul nu este prevăzut cu un sistem de închidere de siguranță pentru copii, care să înlăture riscul ingestiei substanței de către copii, fapt care ar fi dus la orbirea/decesul acestora.

Având în vedere abaterile deosebit de grave de la prevederile Regulamentului european privind produsele biocide, Danish Safety Technology Authority a dispus distrugerea tuturor loturilor și notificarea țărilor membre UE pentru ca acestea să verifice dacă produsul se comercializează și pe piața internă a acestora.

Potrivit companiei, în contextul apariției pe piață a unor astfel de produse periculoase, este nevoie de un efort conjugat al autorităților și producătorilor avizați de Ministerul Sănătății pentru a pune capăt acestui fenomen.

„Este nevoie de o reglementare mai strictă a acestui sector, pe întregul lanț comercial, de la producție la distribuție și de înființarea unor laboratoare specializate care să acrediteze produsele dezinfectante”, spune Constantin Danciu, director de dezvoltare Grande Gloria Production.

„În România, în prezent, este greu pentru un producător care respectă toate standardele, care obține autorizarea Ministerului Sănătății, să concureze cu producătorii ilegali, care vând la prețuri mici unor clienți care, din păcate, tratează cu inconștiență pericolul utilizării acestor produse”, afirmă acesta.

Dezinfectanți contrafăcuți, în birouri și magazine

Grande Gloria Production afirmă că, în tentativa de a-și reduce costurile cu asigurarea securității sanitare, multe firme din România au ales să cumpere și să folosească astfel de produse vândute de companii neacreditate, care produc sau importă astfel de produse.

„Din păcate, pentru multe companii, prețul face diferența. Și așa se ajunge ca responsabilii de achiziții să cumpere tot felul de produse empirice, la prețuri mici, pentru simplu motiv că pe ele scrie produs dezinfectant sau igienizant. Folosirea acestor produse în magazine, spații de producție și birouri, în loc să ajute la prevenirea pandemiei COVID, creează și mai multe probleme. Am avut situații în care au apărut cazuri de COVID la firme unde s-au folosit astfel de produse, total ineficient”, afirmă expertul.

Un alt fenomen, des întâlnit, este folosirea unor dezinfectanți contrafăcuți în recipiente de dezinfectanți autorizați de Ministerul Sănătății.

„Am descoperit și astfel de situații, în care recipienții noștri erau reumpluți cu tot felul de produse contrafăcute. Dincolo de prejudiciul comercial, există un risc sanitar major pe care aceste firme îl tratează cu o inconștiență greu de înțeles”, a mai spus Constantin Danciu.

Potrivit experților de la Hygienium, pentru a combate eficient intrarea pe piață a produselor dezinfectante contrafăcute, este nevoie ca Ministerul Sănătății și autoritățile competente să pună la dispoziția organelor de control instrumentele necesare pentru a putea identifica soluțiile empirice.

„În acest moment, când merg în control, autoritățile verifică în general actele societății, proveniența produselor și, din păcate, nu au instrumentele necesare pentru a verifica formulele chimice ale produselor contrafăcute. Este nevoie de crearea unui ecosistem de control care să acționeze precum timbrele de control din industria alcoolului și care să certifice produsele comercializate”, afirmă Grande Gloria Production, în materialul remis massmedia.

Multe dintre firme ignoră pericolul COVID-19 

Într-o analiză lansată recent de Frames & Hygienium, experții afirmau că multe dintre firmele din România ignoră sau tratează superficial pericolul generat de coronavirusul COVID – 19. Astfel s-a ajuns ca numărul companiilor cu cazuri de îmbolnăvire se crească semnificativ, iar pericolul, dincolo de cel sanitar, este ca business-urile să intre în blocaj, cu consecințe majore pe lanțurile economice.

Potrivit experților, în multe firme, în special în zona de IMM-uri, respectarea regulilor de protecție este, din păcate, facultativă.

„Sunt companii unde angajații nu poartă măști sau le poartă greșit, iar recipienții cu dezinfectanți sunt prezenți doar pentru a preîntâmpina controalele autorităților, folosirea lor fiind facultativă. În spațiile comune, distanța dintre birouri, dintre zonele de lucru, nu a fost mărită, iar la întâlnirile dintre angajați sau la cele cu clienții și partenerii nu sunt purtate măști și nu se respectă distanțare socială. Aceasta este realitatea”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Dincolo de faptul că nu se poartă măști sanitare decât în situații punctuale, în multe companii sunt probleme și cu asigurarea măsurilor de dezinfecție și protecție a spațiilor în care se desfășoară activitățile economice.

„Există, din păcate, multe afaceri unde dezinfectanții sunt prezenți doar din prisma respectării condițiilor legale, fără să fie folosiți după un program bine stabilit, în concordanță cu fluxul de lucru. Dincolo de câteva companii mari, din zona multinaționalelor, unde există protocoale bine definite privind coronavirusul, în zona intreprinderilor mici și mijlocii asigurarea dezinfectanților este realizată, în multe situații, doar pe un singur criteriu – prețul cel mai mic”, spune Constantin Danciu, director de dezvoltare Grande Gloria Production.

Fără o reglementare concretă și o implementare optimă a măsurilor de protecție, multe companii riscă să se confrunte cu stoparea producției și închiderea activității, situații care pot duce foarte rapid la insolvență și faliment.

„Este de ajuns ca 1-2 angajați să se contamineze pentru ca întreg personalul să intre în izolare. Această situație poate determina închiderea activității, cu consecințe directe în sănătatea financiară a companiei. Dincolo de efortul salutar al Guvernului, care asigură plata parțială a salariilor pentru angajații afectați, firmele riscă să ajungă rapid în blocaj financiar”, spun experții de la Frames.

Cum peste 80% dintre firmele românești sunt slab capitalizate și nu dispun de fonduri pentru situații de criză, pericolul de contagiune economică este major.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here