Constructorul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva dă în judecată statul român

Autostrada Comarnic-Brașov enigmă Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva Guvernul blochează lucrările Constructorul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva contractul lotului 3 kilometrii de autostradă Cuc „cântă” a pagubă și spune că statul are bani pentru autostrada Comarnic-Brașov pe care o va realiza cu bani de de la bugetul de stat autostradă cap-coadă Români are absorbția fondurilor europene la 29%, aproape de media europeană, care  este de 31%, iar pentru asta Lotul II al autostrăzii Sebeș - Turda Varianta de Ocolire Satu Mare constructor autostrada
Urmăriți-ne și dați un LIKE și un SHARE!


Constructorul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva vrea să dea în judecată statul român și să facă plângeri penale, pe motiv că ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a reziliat contractul într-un mod abuziv. 

„Noi ne dorim să găsim o soluţie care să mulţumească toate părţile implicate, să deblocăm situaţia actuală. Din păcate, până acum ne-am lovit de un refuz total din partea companiei. Am avut discuţii, în ultima perioadă, inclusiv cu ministrul Transporturilor. Fără rezultat. Domnul ministru Cuc a decis, fără bază legală, rezilierea contractului. Am avut întotdeauna deschiderea de a continua şi finaliza acest proiect, chiar dacă asta a însemnat pierderi pentru noi.Acest blocaj inventat de autorităţile române din cine ştie ce motive obscure ne determină să ne gândim foarte serios să facem plângeri penale şi să acţionăm statul român în judecată”, au spus reprezentanții constructorilor lotului 3.

Potrivit lor, abia acum pot înţelege de ce investitorii străini, atraşi de promisiunile guvernanţilor şi de imaginea idilică prezentată, după ce ajung în România nu ştiu cum să fugă mai repede.

În plus, având în vedere blocarea recepţiei şi predarea lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, Asocierea trebuie să informeze organizaţiile europene competente despre această situaţie, astfel încât să ia măsurile considerate oportune. 

Constructorul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva ofticat de rezilierea contractului, cu mare scandal 

Reprezentanţii Asocierii subliniază că proiectul construirii lotului 3, în lungime de 21,141 km, al Autostrăzii Lugoj – Deva, după o colaborare extrem de dificilă cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat şi se aştepta recepţia lucrărilor şi punerea în funcţiune. 

„După două săptămâni de aşteptare şi cu construcţia finalizată, răspunsul dat de autorităţile române şi ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a fost, în mod surprinzător, rezilierea contractului”, mai spun constructorii.  

Piedicile înregistrate de Asocierea Teloxim CON – Comsa – Aldesa Construcciones – Arcades Eurometudes pe parcursul derulării proiectului, cât şi rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată, ridică mari semne de întrebare despre integritatea şi buna credinţă a autorităţilor statului, care intenţionat au adus întârzieri în desfăşurarea lucrărilor. 

„Trebuie să spunem că, deşi au fost anumite întârzieri din partea CNAIR în primirea autorizaţiilor de construcţie, întârzieri datorate în principal unei modificări a Acordului de Mediu la data de 21 ianuarie 2014, Asocierea a putut începe lucrările pentru proiect în mod eficient. Măsurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obţinerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere în totalitate, însă, ne-au creat un prejudiciu financiar şi au avut impact şi asupra termenului de execuţie”, susţine constructorul. 

Acesta subliniază că a transmis, în conformitate cu prevederile contractuale, o serie de notificări către arbitrul ales de comun acord, notificări rămase fără răspuns constructiv. 

„În septembrie 2017, în decizia luată de Curtea Internaţională de Arbitraj, ne-a fost recunoscută extinderea termenului de execuţie şi a decis ca CNAIR să plătească revendicările pe care antreprenorul le avea deja câştigate în valoare aproximativă de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume”, mai spun constructorii. . 

Reprezentanţii constructorului spaniol afirmă că, în urma acestor întâmplări, CNAIR şi-a exercitat pe deplin forţa „într-o manieră absolut abuzivă”, încălcând toate clauzele contractuale anterioare, continuând să ameninţe Asocierea cu penalităţi, neconformităţi, instrucţiuni de remediere. 

„Cu rea-credinţă şi într-un mod complet abuziv, conducerea CNAIR, după ce a stabilit oficial toate aceste probleme şi după ce noi am executat aceste lucrări timp de mai bine de un an, a transmis o notificare, în decembrie 2017, prin care am fost informaţi că nu doreşte să plătească niciuna dintre lucrările executate şi în care practic nu recunoaşte Autorizaţia de Construcţie semnată de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului naţional”, mai precizează sursa citată.

Autoritățile nu au dorit nici un fel de dialog 

Asocierea a solicitat mai multe întâlniri cu miniştrii de resort în primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere şi o colaborare în interesul continuării şi finalizării construcţiei pe lotul 3 al autostrăzii Deva-Lugoj şi, cu toate acestea, deşi toate soluţiile tehnice şi plăţile au fost blocate, Asocierea a continuat să lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractantă a refuzat să facă plăţile. 

Potrivit constructorilor, situaţia a părut că se va schimba în luna mai 2018, când CNAIR a avut o nouă conducere, blocarea lucrărilor a încetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea întârzierilor, finalizarea şi darea în folosinţă a porţiunii de autostradă.

Însă, spre sfârşitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019, a avut loc o nouă şedinţă oficială, unde s-a discutat despre faptul ca proiectul se apropie de sfârşit şi se estimează că autostrada va putea fi dată în trafic în aproximativ o lună. Cu această ocazie, s-a pus sub semnul întrebării modalitatea contractuală de efectuare a plăţilor rămase. 

„Lucrările s-au desfăşurat cu o normalitate absolută până când s-a schimbat din nou conducerea CNAIR şi, pe la mijlocul lunii iulie 2019, este numită aceeaşi echipă care anterior a acţionat abuziv împotriva noastră. Evident, avem din nou sentimentul că suntem şantajaţi, numai că, acum, lucrările sunt practic finalizate şi gata de a fi puse în funcţiune. Este pentru noi cu atât mai frustrant ce se întâmplă acum cu cât, pe data de 25 iulie, domnul ministru Cuc, împreună cu directorul general al CNAIR şi echipa sa, a vizitat şantierul şi a afirmat că toate lucrările practic sunt finalizate şi gata de a fi puse în trafic. În mod surprinzător, a fost felicitat şi project managerul pentru munca depusă. Tot atunci s-a stabilit ca lotul să fie deschis traficului la data de 12 august 2019”, mai spun reprezentanţii Asocierii. 

Constructorul a anunţat pe 12 august că lucrările aferente proiectului au fost finalizate şi că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR să nu efectueze recepţia proiectului şi punerea sa în funcţiune, iar finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii şi se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedicau recepţia lucrării.

CNAIR are datorii de zeci de milioane de lei

În prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei faţă de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor şi lucrări certificate şi aprobate de inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei, suma de 15,5 milioane de lei fără TVA este aferentă ecoductului 1 neplătit de CNAIR încă din anul 2016. 

„Pe 9 august, am primit două scrisori de intimidare, prima cu Actul Adiţional al Extinderii Garanţiilor, deja semnat de toţi membrii CNAIR şi prin care am fost invitaţi să-l semnăm, deşi nu se ajunsese la niciun acord cu privire la acest subiect, iar a doua scrisoare conţinând o factură cu penalităţi de 73.000.000 de lei pentru curăţarea şanţurilor lucrării în timpul execuţiei, cu toate că există o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalităţile solicitate. În ceea ce priveşte recepţia lotului 3, CNAIR ne-a transmis că pentru a o autoriza este necesar să extindem perioada de garanţie contractuală a proiectului de la 4 la 10 ani, adică 6 ani suplimentari, fără costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract”, explică reprezentanţii Asocierii. 



Urmăriți-ne și dați un LIKE și un SHARE!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close