Restricţionarea aplicaţiilor de tip car-sharing în România nu va diminua poluarea cauzată de trafic, ci din contră, ar înrăutăți situația, spun reprezentanţii Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.
Aceștia au trimis o scrisoare deschisă transmisă Guvernului României.
„România este în proces de infringement pentru calitatea aerului, în Bucureşti fiind constatate frecvent depăşiri ale normelor europene privind nivelul de poluare cu pulberi în suspensie, PM 10 şi PM 2,5, încălcând astfel legislaţia în vigoare. România şi Municipiul Bucureşti trebuie să ia urgent măsuri pentru diminuarea poluării, sursa principală fiind traficul şi emisiile de PM10 şi PM 2,5 asociate traficului. În acest context, restricţionarea funcţionării acestor aplicaţii nu doar că nu ar diminua poluarea cauzată de trafic, dar chiar ar înrăutăţi considerabil situaţia”, spun asociaţiile 2Celsius, OPTAR şi Fundaţia Comunitară Bucureşti.
Asociațiile solicită Guvernului să deschidă o amplă dezbatere pe tema serviciilor de transport autorizat, a traficului în marile oraşe, luând în considerare impactul asupra calităţii aerului şi asupra sănătăţii oamenilor.
„Cerem legiferarea prin proces legislativ parlamentar, nefiind nicio urgenţă situaţia reclamată recent de firmele de taximetrie. Ordonanţa de urgenţă ar bloca toate iniţiativele inovative de mobilitate pe viitor, iar deciziile ar trebui luate în comunităţile locale, şi nu la nivel naţional”, spun oficialii asociațiilor.
Aplicaţiile de car-sharing oferă servicii pentru milioane de utilizatori, sunt contributori la bugetul de stat şi, în general, sunt apreciate de către populaţie. Potrivit lor, o OUG nu se poate da fără o amplă consultare publică, care să genereze un răspuns la întrebarea „Ce punem în loc?”, dacă aceste milioane de oameni folosesc astfel de aplicaţii”.
„În general, mobilitatea generează multă poluare, iar reglementarea în regim de urgenţă, fără dezbatere, poate genera şi mai multe probleme de mediu, asemănătoare cu anularea taxei de mediu, care a adus în România aproape un milion de maşini mai vechi de 8 ani în cei 2 ani de la abrogare. Bucureşti, Iaşi şi Braşov au nivelul de poluare cu particule fine de praf PM10 peste normele din Directiva 2008/50/EC”, spun reprezentanții asociațiilor.
Nivelul acceptat este de 50 de micrograme pe metrul cub în 24 de ore, însă nu trebuie să depăşească 35 de zile dintr-un an. Datele arată că, în Bucureşti, apar frecvent depăşiri, chiar şi până la 200 Mg/mł, în 2018, pentru staţia B3 de pe bulevardul Mihai Bravu.
După ce Guvernul a anulat, în 2017, taxa de mediu, au fost înmatriculate peste un milion de maşini second-hand, marea majoritate fiind Euro 3 şi Euro 4, cele mai mari surse de poluare cu PM10 în Bucureşti.