Totalul taxelor și accizelor pe care companiile din România le plătesc în preţul benzinei este de 52% din total tarif, respectiv de 48% la motorină. România se află, astfel, în Top 10 al ţărilor cu cel mai ridicat nivel al taxelor pe acest segment, potrivit unui studiu realizat de UHY, reţeaua internaţională de experţi în contabilitate şi consultanţă.
Taxele reprezintă 59% din costul carburanţilor din petrol, la nivel european, comparativ cu 50% media la nivel mondial. Conform studiului, nivelurile de taxe de la nivel european sunt mai mari decât în alte economii majore, inclusiv din SUA şi Japonia.
Suntem în top cu prețul benzinei
În România, companiile plătesc taxe cu 4% mai mari decât media la nivel mondial, exprimate ca procent din preţul combustibilului, lucru ce generează un dezavantaj major pentru acestea şi are potenţialul de a încetini creşterea economică.
Realizatorii explică faptul că, în România, taxele reprezintă în medie 52% din costul preţului benzinei şi 48% din costul preţului motorinei, spre deosebire de media de la nivel mondial de 50%, respectiv 44%.
Luna aceasta, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a propus posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil, după ce, în urmă cu un an, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, măsura generând, însă, venituri mai mici decât se estima.
Cum este în alte state
În Marea Britanie, taxele urcă până la 60% din costul pentru motorină, în vreme ce în Germania această valoare este de 53% din cost. Totodată, în SUA, valoarea taxelor se prezintă astfel: 17% din costul benzinei şi 18% din costul motorinei. De asemenea, în Japonia taxele din costul benzinei reprezintă 42% din costul total şi 33% în cazul motorinei, în timp ce în Canada procentajele sunt de 35% pentru benzină şi 32% la motorină.
Preţul gazului petrolier lichefiat (GPL) este mai scump cu 2% în Europa şi cu 6% în România, o alternativă mai ecologică la motorină sau benzină.
„Taxele mari la carburanţi afectează aproape toate întreprinderile şi, în cele din urmă, pot împiedica creşterea economică în România. Propunerea lui Eugen Teodorovici de a elimina supra-acciza la combustibili ar putea fi utilă pentru companiile din România. Aşa cum arată şi studiul nostru, acestea deja plătesc în medie costuri mai mari sub formă de taxe din preţul carburanţilor comparativ cu majoritatea concurenţilor lor internaţionali. Pentru orice guvern, taxele pentru motorină şi benzină sunt un instrument cheie menit să reducă emisiile de gaze cu efect de seră şi care poate fi utilizat pentru a finanţa cheltuielile pentru infrastructură”, susţine Camelia Dobre, managing partner în cadrul firmei membre UHY, UHY Audit CD în România.
Cu toate acestea, pentru companii, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM), aceste taxe pot reprezenta un cost operaţional semnificativ, în special în sectoarele retail şi distribuţie.