Dublul standard de calitate a produselor şi serviciilor este o practică înşelătoare prin care sunt prejudiciaţi toţi consumatorii, poate fi sancţionat atât pe latura civilă, cât şi pe cea penală, este de părere senatorul Adrian Ţuţuianu.
„Răspunderea civilă, cineva se duce în instanţă şi obţine repararea unui prejudiciu, răspunderea contravenţională, aveţi competenţe pe această treabă, dar nu înseamnă că nu puteţi sesiza organele de cercetare penală dacă înşelăciunea este de o anumită gravitate. Pentru că sunt infracţiuni specifice în legislaţia penală pe treaba protecţiei consumatorilor”, a declarat Ţuţuianu către preşedintele ANPC.
Potrivit senatorului, interesul legiuitorului este ca mediul de afaceri să se conformeze unor standarde ridicate, iar, pe de altă parte, să îl protejeze pe consumatorul român.
Pe de altă parte, preşedintele Confederaţiei Patronale „Concordia”, Mihai Bogza, a afirmat că adoptarea unor reglementări în paralel cu altele la nivel european pot crea confuzii.
„Putem asista şi la situaţia în care alte state membre vor beneficia de această perioadă de doi ani de transpunere a Directivei, vor vedea cum funcţionează piaţa şi poate vor adopta nişte prevederi care vor pune piaţa românească într-o situaţie dezavantajoasă. Directiva urmează să fie adoptată în octombrie, dacă credeţi că este foarte bună se poate adopta imediat, nu trebuie să aşteptaţi nicio lună, nicio zi, e vorba de compatibilitatea textului, să nu ne pomenim că avem un text care practic este contradictoriu cu textul directivei şi să ajungem în nişte situaţii în care vom avea probleme de funcţionare a pieţei”, a afirmat Bogza.
Proiectul prevede sancţionarea celor care vând produse sau servicii falsificate supuse dublului standard cu amenda de maximum 4% din cifra de afaceri. În caz de abatere repetată, se suspendă autorizaţia de funcţionare a comerciantului pe 6 luni.
Comisia Europeană a finalizat în aprilie 2019 proiectul de Directivă din pachetul „Noi avantaje pentru consumatori”. Directiva acoperă o gamă largă de subiecte incluzând suspiciunile de dublu standard la produsele de larg consum, carburanţi, produsele agroalimentare şi servicii care se referă la faptul că est-europenii au primit şi primesc în continuare produse şi servicii de calitate mai slabă decât cei din vest.