Peste 500 de incidente de securitate cibernetică au fost raportate, până în prezent, la numărul unic 1911, de patru ori peste media anuală, a afirmat Cătălin Aramă, directorul general al Centrului Naţional de Răspuns la Incidentele de Securitate Cibernetică (CERT-RO).
„Numărul 1911 este al doilea număr unic scurt existent în lume, după Israel, unde puteţi primi consiliere în urma incidentelor de securitate cibernetică şi unde este bine să raportaţi aceste incidente, pentru că, prin aceste raportări, se pot crea tipuri de alerte ce pot ajuta utilizatorii. De asemenea, 1911 este primul call center din Europa, cu număr unic apelabil din toate reţelele. De la lansarea numărului unic 1911 şi până în prezent au fost raportate peste 500 de incidente de securitate cibernetică, de patru ori peste media anuală obişnuită”, a afirmat Aramă.
Cele mai multe apeluri au provenit din zona cetăţenilor, în condiţiile în care peste 80% dintre computerele personale nu sunt protejate corespunzător împotriva ameninţărilor cibernetice.
Din numărul total de raportări la numărul unic, 46% dintre atacurile cibernetice au vizat vulnerabilităţi, iar 33% elemente de fraudă, precum fraudă financiară, phishing sau vishing. De asemenea, 7% din totalul mesajelor preluate la 1911 s-au referit la conţinut abuziv, din care cele mai semnificative au vizat: mesaje spam, sextortion, suspiciuni vizând compromiterea unor date cu caracter special sau personal.
În acelaşi timp, dintre resursele compromise (raportate în procent de 7%), cele mai semnificative au făcut referire la site-uri web, sisteme/reţele, aplicaţii/servicii, în timp ce alte 7% dintre raportări au vizat colectarea informaţiilor cu caracter personal.
Numărul unic 1911, pentru incidente de securitate cibernetică
Începând cu data de 2 mai, persoanele fizice, juridice şi instituţiile publice din România pot raporta, la numărul unic 1911, incidentele de securitate cibernetică pe care le-au constatat, costul proiectului fiind de un milion de euro. Numărul poate fi apelat gratuit din orice reţea de telefonie, şi este disponibil non-stop.
„Această perioadă de implementare a proiectului, de doi ani, s-a suprapus cu o perioadă de eforturi şi demersuri în primul rând pentru adoptarea în România a legislaţiei europene privind securitatea cibernetică, iar acest lucru s-a concretizat la începutul acestui an prin transpunerea Directivei NIS în legislaţia naţională, prin Legea 362, pentru ca mai apoi să vorbim de aproape un an şi jumătate de eforturi susţinute pentru tranformarea CERT-RO în autoritate naţională şi pentru realizarea legislaţiei secundare”, a spus şeful CERT-RO.