Contractele Administrației Bazinale de Apă Dobrogea Litoral din proiectul de lărgire a plajelor au fost sancționate financiare. Toate contractele în cauză au o valoare de 550 de miliarde de lei.
Uniunea Europeană a retras din cauza încălcării legislației achizițiilor publice 37 de milioane de lei, adică aproape 7,5% din valoarea întregului proiect, potrivit G4Media.ro.
România și-a mărit teritoriul cu 33 de hectare în urma implementării unui proiect de aproximativ 550 milioane de lei, cofinanțat de Uniunea Europeană, pentru extinderea plajelor și reducerea eroziunii costiere.
La începutul lui 2015, la doi ani de la semnarea contractului cu finanțare europeană, când lucrările erau în toi, inspectorii Autorității de Management Programul Operațional Sectorial Mediu, din cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, au constatat mai multe nereguli în cadrul procedurii de achiziție publică și au dispus sancțiuni.
Inspectorii Autorității de Management au aplicat corecții financiare de 37 de milioane de lei – adică aproximativ 8,3 milioane de euro, prin 12 note de constatare emise în perioada ianuarie 2015 – iunie 2016.
Neregulile semnalate de experți au fost identificate în toate cele cinci contracte semnate în cadrul proiectului, pentru cele cinci zone de lucrări pentru care s-au organizat licitații:
- Mamaia Sud – 43 de milioane de lei. Firme contractante: PORR Bau GmbH – Franco Giuseppe SRL – Dinamica SRL
- Tomis Nord – 112,5 milioane de lei. Firme: Asocierea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV – Societatea de Construcții în Transporturi București
- Tomis Centru – 81 de milioane de lei. Firme contractante: Asocierea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV – Societatea de Construcții în Transporturi București
- Tomis Sud – 68 de milioane de lei. Firme contractante: Asocierea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV – Societatea de Construcții în Transporturi București
- Eforie Nord – 105 milioane lei. Firme contractante: Asocierea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV – Societatea de Construcții în Transporturi București
Au fost aplicate cinci corecții financiare de 25% din valoarea actelor adiționale încheiate pentru „suplimentarea valorii“ cu încălcarea prevederilor legale.
Potrivit inspectorilor, beneficiarul nu a putut să explice caracterul imprevizibil al lucrărilor și că aceste sume trebuiau prinse în contractul inițial. Astfel, conform calculelor inspectorilor, noile valori ale criteriilor de atribuire ar fi făcut ca cel care a câștigat licitația să se situeze pe locul al doilea.
Pe lângă acestea, au mai fost aplicate cinci corecții de 5% din valoarea celor cinci contracte mari pentru „încălcarea principiului tratamentului egal, restricționând participarea posibililor ofertanți din spațiul comunitar care ar fi putut implementa contractul, dar nu dețineau personal RTE atestat la momentul depunerii ofertelor”.