- Entităţi apropiate și controlate de premierul ungar Viktor Orban au participat în secret la preluarea principalului post TV de ştiri european, Euronews, conform unei investigaţii realizate de site-ul maghiar Direkt36, cotidianul francez Le Monde şi săptămânalul portughez Expresso.
- Potrivit acestora, cel puțin o treime din fondurile cu care a fost preluat pachetul majoritar de acțiuni al Euronews provin din surse apropiate lui Viktor Orban.
- Astfel, Euronews se alătură celor 476 de instituții media pe care premierul ungar le controlează deja prin intermediul fundației Kesma, creată în 2018 în acest scop, conform Follow the money.
Oficial, fondul de investiţii Alpac Capital, cu sediul în Portugalia, a achiziţionat o participaţie majoritară la Euronews în iulie 2022, pentru o sumă de aproximativ 170 de milioane de euro, iar tranzacţia a fost validată în mai 2022 de Ministerul francez al Finanţelor, în contextul în care Euronews, ce îşi are sediul la Lyon, este o companie de drept francez într-un sector strategic, cel al mass-media.
Fondul Alpac este condus de omul de afaceri portughez Pedro Vargas Santos David, care este fiul fostului europarlamentar portughez Mario David, fost consilier şi prieten personal al lui Viktor Orban.
La preluarea controlului Euronews, David nu a precizat sursa fondurilor cu care perfectat tranzacția. Mai mult, compania sa a declarat în 2021 pentru ziarul portughez Expresso că nu există bani publici în tranzacție și nici oameni de afaceri maghiari printre investitori.
Viktor Orbán la rândul său a încercat, de asemenea, să respingă orice speculație că el sau partidul său, Fidesz, ar fi fost implicat în înțelegere.
Întrebat la o conferință de presă din decembrie 2021 dacă cercurile Fidesz ar putea fi implicate în achiziția canalului internațional de televiziune, Orban a spus că „Fidesz nu are planuri pentru un imperiu mondial, pot spune asta cu siguranță și nu pot vorbi în numele companiilor de afaceri”.
Acestea au fost, evident, minciuni, așa cum demonstrează recentele investigații ale Direct36, Le monde și Expresso.
Documentele obținute de Direkt36 împreună cu Expresso și ziarul francez Le Monde arată că 45 de milioane de euro au fost furnizate de un fond de capital de stat maghiar. Aceasta era o companie numită Széchenyi Funds (SZTA), un organism aflat la momentul tranzacţiei sub tutela unei fundaţii prezidate de ministrul de Finanțe, Mihaly Varga și predat ulterior Fundației Rudolf Kalman pentru Universitatea din Óbuda, care întreține Universitatea din Óbuda. Banii au fost plasați într-un fond de investiții numit European Future Media Investment Fund, care în cele din urmă a achiziționat Euronews.
Tehnic, după transferul către fundația univeritară, SZTA a încetat să mai fie sub control guvernamental, dar legătura a rămas. Președintele consiliului de administrație al fundației a fost Mihály Varga, ministrul de finanțe, iar SZTA a continuat să gestioneze fonduri de investiții în care statul maghiar a investit în mare parte banii. (Colectivul lui Varga, care de atunci a părăsit consiliul fundației, a declarat pentru Direkt36 că nu are putere de decizie în legătură cu fondurile de capital.)
O sursă din interior citată de publicaţie a declarat că este evident că ordinul de finanţare a investiţiei a venit „de sus”.
Investigația a mai relevat că tranzacția a implicat o companie care este un actor important în campaniile de propagandă ale guvernului ungar.
Astfel, principalul partener în operaţiunile de comunicare ale guvernului ungar, New Land Media, a acordat un împrumut de 12,5 milioane de euro unei filiale maghiare a Alpac Capital implicată în achiziţie, a confirmat proprietarul său, Gyula Balasy, pentru Direkt36.
Dealtfel, jurnaliștii site-ului maghiar de știri G7 au dezvăluit, într-o analiză recentă, că societățile lui Gyula Balásy au primit contracte în valoare de sute de miliarde de forinți în campanii de comunicare guvernamentale în ultimii zece ani. Aceste campanii sunt supravegheate de unul dintre cei mai apropiați confidenti ai lui Orbán, Antal Rogán, șeful Cabinetului Primului Ministru.
Deși surse din interiorul Euronews spun că nu există indicii că noii proprietari se amestecă în deciziile editoriale, o prezentare PowerPoint „strict confidenţială” ce aparține personalului SZTA (Széchenyi Funds) obţinută de Direkt36 sugerează că achiziția canalului a fost motivată și de obiective politice. Unul dintre obiectivele operaţiunii a fost reducerea „simpatiei de stânga” din mass-media, deoarece Euronews are „influență asupra politicilor UE”.
O prezentare a investiției maghiare făcută de personalul SZTA, obținută de jurnaliști, dezvăluie că Alpac plănuia să cheltuiască un total de 170 de milioane de euro pentru achiziție. Din acestea, 150 de milioane a fost prețul de cumpărare, iar restul de 20 de milioane au fost destinate finanțării Euronews și acoperirii restructurarii planificate. Potrivit documentelor obținute, finanțarea statului maghiar a jucat un rol cheie în acest sens. Jumătate din sumă era capital propriu; restul urma să fie strâns prin împrumuturi. Cu alte cuvinte, mai mult de jumătate din capitalul propriu de 85 de milioane de euro a fost asigurat de cele 45 de milioane de euro strânse prin SZTA.

SZTA a investit acești bani fără să aibă idee despre ceilalți investitori implicați în proiect, potrivit documentelor scurse către jurnaliști. „Se spune că partenerul la investiție (co-investitorul) este membru al grupului Alpac, dar identitatea sa exactă nu este cunoscută”, se arată într-unul dintre documentele pregătitoare. De asemenea, s-a mai consemnat că există doar „informații verbale” potrivit cărora „cercurile de afaceri” fără nume erau gata să furnizeze fondurile.
Șeful unui fond de capital de risc din Ungaria a declarat pentru Direkt36 că nu este obișnuit ca cineva să încheie o înțelegere fără să știe cine sunt co-investitorii lor. „Este foarte neobișnuit că nu au făcut o pauză în acest sens”, a explicat investitorul, spunând că în acest caz un investitor normal s-ar retrage de la tranzacție. Sursa, care a cerut să-i fie păstrat anonimatul din cauza sensibilității subiectului, a adăugat, însă, că soluția folosită de SZTA a fost concepută aparent pentru a ascunde identitatea celor care finanțau afacerea.
„Este o schemă pentru a ascunde proprietarul, nu pentru a ușura procedurile de afaceri”, a spus investitorul.
Dar se dovedește că, în conținutul înregistrărilor companiei publice maghiare, există indicii cu privire la ceilalți jucători care au fost implicați în tranzacție. Aceste legături duc, de asemenea, în proximitatea guvernului maghiar.
Grupul Alpac, condus de Pedro Vargas Santos David, are un membru înregistrat în Ungaria, Alpac Media Investments Kft. Raportul anual al companiei pentru 2022 arată că compania are unități de investiții în valoare de peste 28 de milioane de euro în EFMIF. Raportul mai arată că compania a primit sprijin de la un membru al grupului de companii deținut de Gyula Balásy, care de ani de zile a fost un jucător cheie în campaniile de propagandă ale guvernului ungar. De fapt, documentele companiei precizează că Alpac Media Investments Kft. a primit un împrumut pe termen lung de 12,5 milioane de euro de la New Land Media Kft., o companie deținută de Gyula Balásy, cum am arătat deja mai sus. Potrivit documentului, aceasta s-a produs printr-o tranzacție cu obligațiuni cu scadență în 2033.
Viziunea lui Orban din spatele achiziției Euronews
Potrivit documentelor consultate de jurnaliști, investitorii aveau planuri ambițioase cu achiziția Euronews.
Într-o prezentare de 64 de pagini a SZTA, marcată „strict confidențial”, care prezenta detaliile investiției, s-a afirmat că „viziunea” grupării Viktor Orban era „ de a crea cea mai influentă și mai perspicace mass-media din UE, cu misiunea de a impune responsabilitatea bulei de la Bruxelles”. Ambiția și mai amplă este demonstrată de obiectivul de a „sprijini diversificarea jurnalismului european și a evenimentelor globale”. În acest moment, se observă că doresc „să stabilească parteneriate cu universități de top din UE pentru a atenua prejudecățile de stânga”.
Potrivit unei surse care cunoaște îndeaproape înțelegerea, cei din culise care au gestionat partea finanțată de stat a investiției nu au ascuns importanța politică. Potrivit sursei, celor care au lucrat la investiție li s-a spus că este nevoie de Euronews pentru că Ungaria se confruntă cu prea multe critici în străinătate și vor să îmbunătățească imaginea țării.
„Au spus că trebuie să avem o platformă europeană în care să ne putem prezenta într-o lumină mai bună”, a dezăluit sursa.
Proiectele lui Viktor Orban
Nu este prima dată când aproximativ aceiași actori finanțează în secret investiții sensibile din punct de vedere politic.
Direkt36 a raportat în toamna anului trecut că SZTA a oferit, de asemenea, peste 70 de miliarde HUF (Forinți) către 4iG, o companie de telecomunicații susținută de guvernul Orbán în diverse alte moduri și prioritizată personal de prim-ministru. Metoda la acea vreme era ca unul dintre fondurile de stat administrate de SZTA fuziona cu un fond privat, care apoi folosea majoritatea acestor bani pentru a strânge capital în 4iG. Potrivit documentelor scurse, această injecție de capital era necesară în mod special pentru finanțarea extinderii companiei. Cu alte cuvinte, o companie oficial privată a primit în secret zeci de miliarde de forinți din banii contribuabililor pentru a-și extinde imperiul.
În acel articol, s-a menționat și implicarea lui Pedro Vargas Santos David, care este în prezent membru al consiliului de administrație al 4iG.
Chiar înainte de investiția Euronews, au existat încercări ale cercurilor guvernamentale de a se extinde pe piețele mass-media străine. După cum au raportat anterior Direkt36 și alte ziare, actorii pro-guvernamentali au investit sume importante pe piețele media din țările balcanice, cu scopul aparent de a ajuta aliații locali ai guvernului Orbán de acolo.
Pe lângă investiția Euronews, David și partenerul său de afaceri au cumpărat un săptămânal portughez, „Nascer do Sol”, și un cotidian, „I”. Potrivit cercetărilor Expresso, aceste două ziare sunt deținute de aceeași companie înregistrată în Dubai, Alpac Capital, ca și Euronews.
Investiția în Euronews, un canal internațional de știri de televiziune prezent în multe țări, este într-o ligă diferită. Deși nu există informații că Orban ar fi fost direct implicat în înțelegere, planurile politice ambițioase ale premierului s-ar potrivi, în principiu, cu un mijloc de presă cu anvergură europeană.
În discursul său din 15 martie anul acesta, Orbán a declarat că „nu avem de ales decât să ocupăm Bruxelles-ul”.

De la revenirea la putere a lui Viktor Orban în 2010, peisajul mediatic a fost profund remodelat: mass-media publice au devenit releul politicii oficiale, în timp ce apropiaţi ai guvernului au cumpărat părţi întregi din sectorul mass-media privat.
Pentru moment, jurnaliştii Euronews contactaţi de Le Monde nu au constatat nicio influenţă editorială asupra subiectelor maghiare sau europene.
Cu toate acestea, sindicatele au denunţat contractele de publicitate semnate cu ţări precum Azerbaidjan şi Arabia Saudită, despre care spun că afectează conţinutul.
Canal de ştiri non-stop lansat în 1993 de aproximativ 20 de posturi de televiziune europene, Euronews a transmis iniţial din Lyon în 15 limbi, cu o redacţie de 400 de jurnalişti.
Furnizând informaţii unui număr de peste 400 de milioane de gospodării din 160 de ţări, acesta a trecut printr-o serie de restructurări începând din 2020, personalul fiind redus la jumătate, iar o redacţie a fost redistribuită la Bruxelles, cât mai aproape posibil de instituţiile europene.
Euronews primește în prezent finanțare UE în baza unui acord multianual, cu 18,8 milioane EUR în 2022 și 12,2 milioane EUR anul trecut. Comisia Europeană a declarat pentru Le Monde că acesta expiră în iulie anul acesta și nu va fi prelungit. În schimb, va fi lansată o nouă licitație publică, la care Euronews va putea participa dacă îndeplinește condițiile.
(Investigație realizată de Direct36, Le Monde și Expresso)