Un dragor maritim românesc, care s-ar putea numi, fără a greși deloc, ”Dragorul Dorel”, a fost trimis joi în Marea Neagră pentru a neutraliza o mină de război aflată în derivă și a intrat direct în ea, ca și când asta i-ar fi fost misiunea.
După ce mina a explodat, în zona pupa a navei, la limita liniei de plutire, s-a produs o gaură pe unde a inceput să intre apă, echipajul străduindu-se să o scoată, potrivit presei.
Oficial însă, de vină ar fi fost vremea nefavorabilă și lăsarea întunericului, dar toate acestea nu justifică un asemenea incident, ele fiind variabile care intra în calculul oricărei misiuni de acest tip, tocmai aceasta fiind și una dintre diferențele specifice dintre un dragor și o navă obișnuită.
Mai mult, ”Dragorul Dorel”, care oficial se numește Dragorul maritim ”Locotenent Dimitrie Nicolescu” (DM-29) și care avea 75 de militari la bord, cunoștea coordonatele aproximative ale minei spre care se îndrepta, iar condițiile nefavorabile survenite în timpul misiunii ar fi trebuit să-l determine pe camandantul navei fie să părăsească zona, fie să-și ia măsuri de precauție așa încât să excludă orice posibilă coliziune cu mina rătăcită.
După ce informația a apărut în presă și a fost difuzată de agențiile de știri, Forțele Navale Române au transmis un comunicat în care au oferit mai multe detalii și justificări din care lipsește însă esențialul: ce meserie are, de fapt, Dorel, comandantul dragorului care a intrat în mină?!
Iată, mai jos, comunicatul Forțelor Navale Române despre misiunea care a pus în pericol real viața a 75 de militari români instruiți la lumânare:
”Dragorul maritim ”Locotenent Dimitrie Nicolescu” (DM-29) a ajuns joi, 8 septembrie, în jurul orei 17.45, în raionul în care se afla, în derivă, mina marină raportată de nava GSP ”Falcon”.
Conform procedurilor operaționale pentru aceste intervenții, la bordul navei a fost ambarcată o echipă de scafandri EOD, cu o șalupă specializată în cercetarea și colectarea de informații despre obiectul care reprezintă un pericol pentru navigație, în scopul neutralizării acestuia.
Condițiile hidrometeorologice din raionul maritim în care se afla mina de război s-au înrăutățit, după ajungerea dragorului maritim în raion, din cauza intensificării vitezei vântului (10-12 m/s), marea având gradul 4 (val cu înălțimea de 1,5 – 2 m). Această situație nu a permis lăsarea ambarcațiunii EOD la apă și executarea misiunii.
Deși au fost luate măsuri de siguranță la lăsarea întunericului, ca urmare a condițiilor meteo nefavorabile, nava militară a fost lovită de mina marină, care a fost purtată în derivă de furtună. Deflagrația a produs o gaură de apă de mici dimensiuni, situată la limita liniei de plutire a navei, în zona pupa (partea din spate a navei).
Nu sunt victime sau răniți în urma producerii exploziei, cei 75 de militari ai echipajului navei nu sunt în pericol, flotabilitatea navei nu este afectată, iar la bord nu sunt avarii majore.
Imediat după explodarea minei, echipajul navei a acționat pentru astuparea găurii de apă și pentru limitarea efectelor produse de intrarea apei de mare în compartimentul pupa. Din ordinul șefului Statului Major al Forțelor Navale, nava maritimă cu scafandri ”Grozavul” a plecat din portul Constanța, pentru a acorda asistență și pentru a remorca dragorul maritim avariat până în portul Constanța.
Reamintim că Dragorul maritim „Locotenent Dimitrie Nicolescu” (DM-29) a ieșit din portul Constanța, joi, 8 septembrie, în jurul orei 13.15, pentru a executa o misiune de intervenție asupra unei mine de război, care se afla în derivă, la o distanță de aproximativ 25 mile marine (46 km), în direcție NE față de intrarea în portul Constanța.
După declanșarea agresiunii armate a Federației Ruse în Ucraina, aceasta este cea de-a treia mină de război care a ajuns în zona de responsabilitate a Forțelor Navale Române. De la începutul războiului până în prezent, în partea de vest a Mării Negre au fost distruse 28 de mine marine, dintre care trei mine de Turcia, două de România, una de Bulgaria și 22 de Ucraina”.
Și bum!