duminică, septembrie 26, 2021
AcasăAgenda ZileiCCR: Codul de procedură fiscală are articole neconstituţionale

CCR: Codul de procedură fiscală are articole neconstituţionale

Codul de procedură fiscală are mai multe articole care au fost declarate neconstituţionale de către judecătorii CCR, au anunțat reprezentanții Curţii. Aceștia au admis mai multe excepții. 

Una dintre acestea se referă la articolul 233 indice 1 din Ordonanţa Guvernului 92/2003 privind Codul de procedură fiscală şi la articolul 350 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Magistrații Curții au admis în unanimitate excepţia de neconstituţionalitate şi au constatat că dispoziţiile articolului 233 indice 1, alineatele 2 şi 3, din Ordonanţa Guvernului 92/2003 şi ale articolului 350, alineatul 1, din Legea 207/2015 sunt neconstituţionale. 

Judecătorii CCR, au afirmat că sintagma ”care constituie mijloace de probă” din cuprinsul articolului 233 indice 1, alineatul 5, din Ordonanţa Guvernului 92/2003 cu referire la alineatele 2 şi 3 din acelaşi articol este neconstituţională. Aceeaşi sintagmă, care se regăsea şi în articolul 350, alineatul 3, din Legea 207/2015 cu referire la alineatul 1 din acelaşi articol, a fost declarată de asemenea neconstituţională. 

Articolul 233 indice 1 conţine prevederi cu privire la colaborarea cu organele de urmărire penală. Astfel: „În situaţia în care sunt date sau indicii temeinice cu privire la pregătirea sau săvârşirea unor infracţiuni ce vizează bunuri prevăzute la art. 135 alin. (4) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ce intra în sfera de aplicare a accizei, organele de urmărire penală pot efectua activităţi de constatare, cercetare şi conservare de probe. (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) organele de urmărire penală solicită de îndată organelor cu atribuţii de control din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscala efectuarea de verificări fiscale conform obiectivelor stabilite. (3) La solicitarea organelor de urmărire penală, când există pericol de dispariţie a unor mijloace de probă sau de schimbare a unei situaţii de fapt şi este necesară lămurirea urgenta a unor fapte sau împrejurări ale cauzei, personalul desemnat din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală efectuează verificări fiscale. (4) În cazuri temeinic justificate, după începerea urmăririi penale, cu avizul procurorului, poate fi solicitată Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală efectuarea de verificări fiscale, conform obiectivelor stabilite. (5) Rezultatul verificărilor prevăzute la alin. (2)-(4) se consemnează în procese-verbale, care constituie mijloace de probă. Procesele-verbale nu constituie titlu de creanţă fiscală în înţelesul art. 110.”, prevede articolul 233 indice 1 din Ordonanţa 92/2003. 

O altă excepţie admisă de CCR este cea a articolelor 34 şi 35, alineatele 2 şi 3, din Legea 80/1995 privind statutul cadrelor militare. Magistrații s-au pronunțat unanim pentru admiterea excepţiei doar pentru articolele 34 şi 35, alineatul 3, texte ce intră în conflict cu Constituţia. 

„Recompensele se acordă, iar sancţiunile disciplinare se aplică potrivit regulamentelor militare”, se arată la articolul 34, în vreme ce articolul 35, alineatul 3, arată că „Organizarea şi funcţionarea consiliilor de onoare şi consiliilor de judecată se stabilesc prin regulamentele militare”. 

Articole asemanătoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai accesate