În Anul Centenar, avem trenuri româneși care circulă mai prost şi mai încet decât în urmă cu o sută de ani. Trenurile CFR au întârzieri cumulate de 4.525.805 minute, în creştere continuă de la an la an şi dublu faţă de anul 2014, a declarat senatorul USR Allen Coliban.
„În fiecare an, infrastructura de cale ferată se degradează de 20 de ori mai rapid decât apucă Ministerul Transporturilor să o repare. O treime din numărul de vagoane necesare operării este nefuncţional, necesită reparaţii. Ştiu ce veţi spune: că nu aveţi bani. De parcă nu dvs aţi împărţi aceşti bani în bugetul de stat. Şi totuşi există 250 de milioane de euro fonduri europene pentru achiziţia de vagoane noi, fonduri pe care domnul ministru nu este capabil să le folosească”, a precizat senatorul, la dezbaterile din Senat pe marginea moţiunii „România sub orânduirea PSD – Ruşinea Europei la infrastructura de transport”.
Potrivit senatorului, „incompetenţa” ministrului Transporturilor şi „dezinteresul” coaliţiei de guvernare pun pe butuci transportul de cale ferate, aglomerând suplimentar infrastructura rutieră.
Poduri prăbușite și trenuri românești care circulă mai prost ca acum 100 de ani
„În această vară s-au prăbuşit două poduri de cale ferată, unul dintre ele, cel de la Budila, la doar câteva minute de la trecerea unui tren de călători, doar întâmplarea făcând să nu avem pierderi de vieţi omeneşti. Ce a declarat ministrul Şova: trebuie să vă spun că podul era sub monitorizare. Sigur, a existat un risc, dar acest risc la momentul când s-a făcut traversarea nu a fost evaluat ca iminent. Există un risc în a avea un ministru incompetent precum domnul Şova: riscul pierderii de vieţi omeneşti în viitoare accidente”, a declarat Coliban.
El a atras atenţia asupra faptului că în Anul Centenar nu există nicio autostradă care să lege regiunile istorice şi care să fie un motor de dezvoltare economică.
„Domnul Şova nu înţelege asta, declarând că, dacă am avea autostrăzi, nu ar fi bine, ar creşte salariile şi ar pleca investitorii. O declaraţie conformă cu intenţiile coaliţiei PSD – ALDE care îl susţine în funcţie, de a avea o Românie subdezvoltată, dependentă de bunăvoinţa cu care politicienii corupţi împart banul public. Lipsa autostrăzilor nu ne condamnă doar la subdezvoltare, ci reprezintă şi o problemă majoră de siguranţă. Avem cel mai mare număr de morţi în accidente rutiere din Europa: 98 de persoane la un milion de locuitori. Cinci români mor în fiecare zi în trafic”, a arătat senatorul.
Potrivit lui, la 18 luni de la demararea licitaţiilor, avem un sigur contract semnat, cel de la Brăila, asta în ciuda semnalelor şi criticilor repetate, venite chiar din interiorul PSD, dinspre comisarul european Corina Creţu, care arată că România are la dispoziţie 5 miliarde de euro pentru infrastructura mare, însă nu există proiecte depuse.
Moţiunea simplă a fost respinsă de Senat. S-au înregistrat 64 de voturi împotrivă, 40 pentru şi 8 abţineri.