joi, martie 28, 2024
AcasăAgenda ZileiEUIPO: România ocupă locul doi în Europa, după Bulgaria, la numărul de...

EUIPO: România ocupă locul doi în Europa, după Bulgaria, la numărul de consumatori înșelați cu produse contrafăcute

România ocupă locul doi în Europa, după Bulgaria, la numărul de consumatori înșelați cu produse contrafăcute, potrivit unui studiu realizat de Oficiul European pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).

Produsele contrafăcute reprezintă 6,8 % din importurile UE, respectiv 121 de miliarde de euro, potrivit unui studiu comun realizat de EUIPO și OCDE, afectând negativ toate sectoarele: de la produse cosmetice și jucării, vin și băuturi, aparate electronice, până la îmbrăcăminte și chiar pesticide. Ele pot prezenta riscuri grave pentru securitatea și sănătatea consumatorilor, în special din cauza expunerii la substanțe chimice periculoase, precum și la alte pericole – se arată într-un comunicat al EUIPO.

Potrivit studiului Cetățenii europeni și proprietatea intelectuală (PI), consumatorilor le este încă dificil să facă distincția între mărfurile autentice și cele falsificate.

”Aproape 1 din 10 europeni (9 %) au declarat că au fost induși în eroare în sensul achiziționării de produse contrafăcute, cu diferențe semnificative între statele membre ale UE. România (16 %) a înregistrat a doua cea mai mare proporție de consumatori înșelați, în urma Bulgariei (19 %) și înaintea Ungariei (15 %). În schimb, Suedia (2 %) și Danemarca (3 %) prezintă cele mai mici cifre din UE” – se menționează în studiul EUIPO.

Medicamente contrafăcute: 4 miliarde de euro

Comerțul mondial de produse farmaceutice contrafăcute a fost estimat  la 4 miliarde de euro. Serviciile poștale și de curierat sunt principalele moduri de transport pentru produsele farmaceutice contrafăcute comercializate în întreaga lume. Îngrijorările cu privire la produsele contrafăcute au crescut și mai mult în timpul pandemiei de COVID-19.

Proliferarea medicamentelor contrafăcute, cum ar fi antibioticele și analgezicele, și, mai recent, a altor produse medicale, cum ar fi echipamentele personale de protecție și măștile faciale, au adus în centrul atenției acest fenomen, în timp ce contravenienții profită de nesiguranța oamenilor față de tratamentele și vaccinurile nou apărute.

Infracționalitatea legată de PI este o activitate foarte profitabilă care implică grupuri infracționale organizate și tot mai multe dovezi arată că există legături între contrafacere și piraterie, precum și alte infracțiuni, cum ar fi traficul de droguri și de persoane, criminalitatea informatică sau frauda.

Pirateria digitală: 1 miliard de euro

De asemenea, pirateria digitală reprezintă o piață foarte profitabilă pentru contravenienți. Numai în domeniul televiziunii prin internet (IPTV) se generează venituri ilegale de 1 miliard de euro anual, prin furnizarea și consumul de conținut digital cu încălcarea drepturilor de autor în UE. Provocând daune creatorilor și întreprinderilor legitime, aceste servicii ilegale au fost utilizate de 13,7 milioane de persoane în UE în anul 2019 (respectiv 3,6 % din populația UE).

Contrafacerea nu afectează doar consumatorii, ci implică și daune semnificative pentru economia UE și, în special, pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Potrivit Tabloului de bord privind IMM-urile și drepturile de proprietate intelectuală publicat de EUIPO, 1 din 4 IMM-uri din Europa susține că a suferit din cauza unei încălcări a drepturilor de proprietate intelectuală, procentul atingând 19,5 % doar în România.

”Pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la valoarea PI și a ajuta IMM-urile să își valorifice competitivitatea pe piață, EUIPO a lansat programul „Ideas Powered for Business”, care include un Fond pentru IMM-uri în valoare de 20 de milioane EUR, în cooperare cu Comisia Europeană și cu oficiile pentru proprietate intelectuală din statele membre. Această inițiativă subvenționează atât serviciile de evaluare a PI, cât și 50 % din taxele de înregistrare a mărcilor și desenelor/modelelor industriale la nivel național, regional sau al UE, ajutând mii de IMM-uri să își dezvolte strategiile de PI în aceste momente dificile” – se mai arată în comunicat.

EUIPO este o agenție descentralizată a Uniunii Europene cu sediul la Alicante, în Spania. Agenția gestionează înregistrarea mărcilor Uniunii Europene (mărcile UE) și a desenelor și modelelor industriale comunitare (DMIC), care garantează protecție pentru drepturile de proprietate intelectuală în toate statele membre ale UE. EUIPO desfășoară și activități de cooperare cu oficiile naționale și regionale pentru proprietate intelectuală din UE.

 

 

About The Author

Dan Badea
Dan Badea
Jurnalist de investigații din 1990, licențiat în matematică. Instituții mass media pentru care am lucrat în ultimii 30 de ani: Expres, Ultimul Cuvânt, Tele7 abc, Televiziunea Română, Evenimentul Zilei, Adevărul, Bilanț, Prezent, Interesul Public, Gardianul, Curentul. Autor al volumului ”Averea Președintelui. Conturile Ceaușescu” - Nemira, 1998.
Articole asemanătoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai accesate