miercuri, septembrie 22, 2021
AcasăAgenda ZileiJustițieMarin Anton, deputatul de cauciuc sintetic al PNL: 5 ani de închisoare...

Marin Anton, deputatul de cauciuc sintetic al PNL: 5 ani de închisoare cu executare pentru o mită de 5,3 milioane de euro

Marin Anton, om de afaceri și fost deputat PNL, a fost condamnat, miercuri, de Tribunalul București, la 5 ani de închisoare cu executare pentru luare de mită, el fiind acuzat că în anul 2009, când era secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a cerut și primit de la reprezentantul filialei din România a companiei internaționale care avea în executare contractul de modernizare la aeroportul Otopeni o mită de aproximativ 5,3 milioane euro, ce reprezenta un comision de 3,5% din valoarea cu care urma să se suplimenteze contractul de execuție a lucrărilor.

Decizia nu este definitivă, ea putând fi atacată cu apel.

Instanța a mai dispus ca fostului demnitar corupt să-i fie confiscată suma de 22.760.654 lei, care i-a fost transferată, drept mită, în conturile uneia dintre firmele folosite de el pentru colectarea șpăgii.

Marin Anton a fost deputat PNL de cauciuc sintetic în două legislaturi (2000-2004 și 2012-2016), secretar de stat la Transporturi (2009-2010) și, apoi, la Ministerul Mediului și Pădurilor (2010-2012), cunoscut om de afaceri, fost director general la Danubiana, vicepreședinte la Tofan Group, președinte la CORD Buzău, administrator la RAFO Onești etc etc. (vezi AICI și AICI).

În același dosar a mai fost condamnat și complicele acestuia, Mihai Adrian Ionescu, fost director general adjunct la Direcţiei de Coordonare şi Monitorizare Autostrăzi din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naționale din România (CNADNR) SA şi fost consilier al ministrului Transporturilor, care a primit o pedeapsă de 3 ani închisoare cu suspendare, pentru complicitate la luare de mită. Acesta este obligat, în plus, să presteze muncă neremunerată în folosul comunităţii, la ADP – Sector 2 Bucureşti sau la ADP – Sector 6, pe o perioadă de 100 de zile.

Soluția pe scurt a Tribunalului București

Marin Anton, împreună cu complicele său, Mihai Adrian Ionescu, au fost trimiși în judecată de către procurorii DNA în ianuarie 2018, pentru luare de mită, respectiv complicitate la comiterea acestei infracțiuni.

Comunicatul DNA

Iată ce au prezentat procurorii DNA în comunicatul prin care au anunțat trimiterea în judecată a celor doi domnitari corupți:

”Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpaților:

ANTON MARIN, la data faptei secretar de stat și de vicepreședinte al Consiliului Tehnico – Economic în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ce avea în coordonare activitatea Companiei Naționale “Aeroportul Internațional Henri Coandă-București” S.A. Otopeni, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită,

IONESCU ADRIAN MIHAI, la data faptei director general adjunct al Direcției de Coordonare și Monitorizare Autostrăzi din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri din România SA (la acea dată) și fost consilier al ministrului transporturilor și infrastructurii, pentru comiterea infracțiunii de complicitate la luare de mită.

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:

În anul 2009, se afla în derulare un contract modernizare a Aeroportului Internațional Henri Coandă, în cadrul căruia, în executarea actului adițional nr. 9/07.12.2007, începuse proiectarea unui nou terminal. Statutul țării noastre de membru al UE, precum și perspectiva aderării la spațiul Schengen impunea o reactualizare a obiectivului de investiții, concomitent cu aprobarea, la nivelul ministerului transporturilor și infrastructurii a unor indicatori tehnico-economici actualizați.

Compania internațională care avea de executat lucrările la noul terminal predase proiectul și întreaga documentație către beneficiar – Compania Națională Aeroporturi București (C.N.A.I.B.) la finalul anului 2008 și urma ca aceasta din urmă să se ocupe de obținerea avizelor și aprobărilor necesare demarării lucrărilor.

Cu toate că C.N.A.I.B. a înaintat solicitarea de aprobare a noilor indicatori tehnico-economici încă de la începutul lunii februarie 2009, până în luna iunie 2009, la nivelul Ministerului transporturilor și infrastructurii nu se luase încă vreo decizie, iar din cauza lipsei de finanțare, lucrările pe șantierul Otopeni stagnau.

În aceste împrejurări, în perioada iunie – noiembrie 2009, inculpatul Anton Marin, în calitatea menționată mai sus, a acceptat promisiunea și ulterior, a primit, de la reprezentantul filialei din România a companiei internaționale care avea în executare contractul de modernizare la aeroportul Otopeni (martor în cauză), suma totală de 22.760.654 lei (aproximativ 5,3 milioane euro la cursul de schimb din acea perioadă), ce reprezenta un comision de 3,5% din valoarea cu care urma să se suplimenteze contractul de execuție a lucrărilor.

Banii respectivi au fost primiți de inculpat pentru a aviza, în perioada 15 iunie – 17 iulie 2009, documentația privind obiectivul de investiții “Dezvoltare și Modernizare Aeroport Internațional București – Otopeni (…)”, nota de fundamentare și proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici reactualizați ai obiectivului de investiții menționat mai sus, precum și aprobarea continuării lucrărilor și a finanțării obiectivului respectiv.

Ca urmare a acestor demersuri, proiectul de hotărâre de guvern a fost adoptat, fiind emisă Hotărârea de Guvern nr. 852/2009, act administrativ necesar pentru încheierea actului adițional nr. 10 din data de 21.08.2009 la contractul din data de 30.04.1992 pentru Dezvoltarea și Modernizarea Aeroportului Internațional București – Otopeni, având ca părți Compania Națională Aeroportul Internațional Henri Coandă – București și societatea omului de afaceri.

Banii au fost primiți de inculpatul Anton Marin prin intermediul unei societăți comerciale unde acesta avea calitatea de asociat.

Inculpatul Anton Marin a beneficiat de ajutorul inculpatului Ionescu Adrian Mihai care, în luna iunie 2009, cu ocazia unei întâlniri pe care acesta din urmă a avut-o cu reprezentantul companiei internaționale, i-a specificat acestuia “pretențiile” primului inculpat precum și modalitatea de remitere a banilor.

Astfel, între compania internațională și societatea controlată de inculpatul Anton Marin a fost încheiat un contract de subantrepriză, suma de 22.760.654 lei fiind achitată prin transfer bancar, în perioada 23 iulie – 20 noiembrie 2009, și reprezenta contravaloarea unor lucrări de organizare șantier care nu au fost executate în realitate.

Suma de bani obținută în modalitatea de mai sus a fost folosită în interesul firmei unde inculpatul Anton Marin era asociat.

Dan Badea
Jurnalist de investigații din 1990, licențiat în matematică. Instituții mass media pentru care am lucrat în ultimii 30 de ani: Expres, Ultimul Cuvânt, Tele7 abc, Televiziunea Română, Evenimentul Zilei, Adevărul, Bilanț, Prezent, Interesul Public, Gardianul, Curentul. Autor al volumului ”Averea Președintelui. Conturile Ceaușescu” - Nemira, 1998.
Articole asemanătoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai accesate