Sindicatul Europol solicită intervenția CSAT în problema violării repetate a spațiului aerian românesc de către aeronave străine, peste granița de nord-est, după ce autorităţile din Republica Moldova au anunţat că un avion al contrabandiştilor ucrainieni de ţigări ar fi intrat, din nou, fără a fi reperat, în spaţiul aerian românesc.
”Nu a început războiul și nici nu ne-au atacat rușii, ci este doar un avion tip Antonov AN2 burdușit cu aproximativ 100 baxuri cu țigări, care ar fi survolat spațiul aerian românesc unde a și descărcat marfa de contrabanda, așa cum susțin autoritățile moldovene, însă fără a furniza informații exacte.
Nu este singurul caz, în luna august, un alt aparat AN2 al unor contrabandiști ucraineni a ajuns în spațiul aerian românesc în zona Sucevei, ceea ce arată că se încearcă prin orice mijloace introducerea de țigări în România, care aduce profit de milioane de euro contrabandiștilor” – se afirmă într-o postare de miercuri, de pe pagina de Facebook a Sindicatului Europol.
Sindicaliștii din poliție susțin că problema, care depășește tehnic Poliția de Frontieră, este una de securitate națională și nu se poate rezolva decât prin intervenția CSAT, care poate cere MApN să securizeze corespunzător frontierele.
”Această problemă este una destul de gravă, ce tine de securitatea națională, iar CSAT-ul trebuie să intervină de îndată, ținând cont că spațiul aerian românesc este violat de aeronave străine, iar acesta nu este un caz singular.
Deși această problemă a fost aruncată în curtea Poliției de Frontieră Române, colegii noștri polițiști de frontieră nu au atribuții în acest sens și nici echipamentele necesare pentru intervenție, așa cum de altfel Codul Aerian prevede în mod explicit la art. 5 cine trebuie să intervină :” Ministerul Apărării Naționale, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale și de autoritate aeronautică de stat, are competențe în următoarele domenii: organizarea spațiului aerian național în conformitate cu dispozițiile prezentului cod aerian și ale legislației în vigoare, reglementarea activităților aeronautice militare, certificarea personalului aeronautic militar, a agenților aeronautici care desfășoară activități aeronautice militare, precum și a tehnicii aeronautice și a infrastructurii necesare desfășurării activităților aeronautice militare, siguranța și supervizarea activităților aeronautice militare.
Este destul de adevărat că acești contrabandiști se folosesc de tot felul de tertipuri pentru ca aceste aeronave folosite să nu poată fi reperate pe radare prin zbor la joasă înălțime sub 100m, însă CSAT-ul prin atribuțiile pe care le are, trebuie să intervină de îndată în acest caz pentru că astfel de situații se vor mai repeta”.
Până una alta, mai scriu sindicaliștii Europol, colegii noștri se luptă în continuare cu acest fenomen al contrabandei care a luat amploare în ultima perioadă.
”Numai anul trecut, aceștia au indisponibilizat peste 56.000.000 de tigarete (280.000 de baxuri) si peste 20.000 de kilograme de tutun vrac (echivalentul a peste 29.000.000 de tigarete – sau 145.000 de baxuri), în urma acțiunilor pentru combaterea contrabandei” – se mai afirmă în postarea Sindicatului Europol.