Inspectorii antifraudă din cadrul ANAF au identificat, în cadrul operațiunii Mercur, un grup de șase firme care, în perioada 2015–2020, au vândut online produse cosmetice și aparate de întreținere corporală în valoare de 62.502.228 lei fără emiterea facturilor aferente, producând un prejudiciu bugetului de stat în valoare de peste 17,5 milioane lei, ce constă în TVA (10,04 mil lei), impozit pe profit (7,47 mil lei) și impozit pe veniturile microîntreprinderilor (64.312 lei).
Pentru asigurarea recuperării prejudiciului cauzat bugetului de stat, inspectorii antifraudă fiscală au instituit măsuri asigurătorii asupra unor active identificate în valoare de 7,93 mil lei și vor sesiza organele de urmărire penală specializate, se arată într-un comunicat al ANAF.
Grupul de șase firme funcționa, potrivit aceleiași surse, în 21 de sedii și puncte de lucru distincte din județul Gorj și București, inclusiv la domiciliile membrilor familiei persoanelor implicate.
La adresa de contact precizată pe site-uri nu exista nici un angajat și era folosită doar pentru corespondență.
Produsele erau importate din China, oferite spre vânzare prin intermediul a trei website-uri proprii și livrate prin curier către persoane fizice, fără emiterea facturilor aferente.
Modul de operare al evazioniștilor: fură, dar și fiscalizează, să nu bată la ochi!
Pentru circa 60% din bunurile importate din China, prin două firme din grup, s-au emis facturi fictive pentru descărcarea scriptică a stocurilor, în timp ce clienților din online le erau livrate produsele prin curier, fără facturi sau alte documente legale.
Pentru încasarea a 62.502.228 lei din vânzarea bunurilor erau folosite conturi bancare personale ale membrilor familiei implicate sau una dintre cele nouă adrese la care funcționau firmele din grup, pentru numerar.
În paralel însă, pentru a menține aparența legalității activității grupului, restul de cca 40% din bunurile importate din China erau tranzacționate legal prin celelalte patru firme din grup, care desfășurau comerț fiscalizat prin intermediul acelorași platforme online.
Operațiunea ”Mercur” de verificare a vânzărilor online de bunuri cu livrare prin curier va continua pentru asigurarea fiscalizării încasărilor, anunță ANAF, care recomandă tuturor comercianților, persoane fizice sau juridice, care au realizat vânzări online, să se asigure că au achitat toate obligațiile fiscale datorate bugetului de stat.
Schema-RelationalaOperațiunea Mercur
Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală, a declanșat, în octombrie 2020, operațiunea “Mercur”, cea mai amplă acțiune de verificare a veniturilor nedeclarate obținute din comerțul electronic nefiscalizat, urmare a extinderii acestui tip de acte de comerț și a numărului foarte mare de sesizări primite, în special pentru nereguli privind imposibilitatea de a beneficia de garanție în lipsa documentelor fiscale.
Potrivit ANAF, din analizele preliminare s-a observat că, odată cu creșterea exponențială a vânzărilor online prin platforme cu reputație și standarde ridicate, s-a intensificat și comerțul cu mărfuri contrafăcute sau operate de firme fantomă, în special prin intermediul unor persoane fizice sau site-uri paravan, care operează pe perioade scurte.
Mai mult decât atât, diversificarea marilor operatori, prin lansarea unor marketplace, a reprezentat o oportunitate pentru firmele sau persoanele care comercializau produse fără a fiscaliza veniturile sau care vindeau produse contrafăcute.
În prima etapă, inspectorii antifraudă au analizat peste două milioane de vânzări on line de bunuri livrate prin curier și a început verificarea a peste 500 dintre clienții firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrări cu plata ”ramburs” sau în conturi bancare.
Monitorizarea și analiza comerțului din marile centre angro, achizițiile din UE și importurile extracomunitare cu vânzările on line și a livrărilor cu încasare ”ramburs” sau plată online realizate de firmele de curierat rapid au evidențiat tipologii de acțiune, în principal de către persoane fizice care cumpără produse la prețuri subevaluate, pe care le vând en-detail online și încasează de la cumpărători contravaloarea, fără plata obligațiilor fiscale.
Furnizorii acestor persoane fizice achiziționează intracomunitar sau importă bunurile prin firme proprii sau intermediare, care sunt apoi “lichidate” după finalizarea formalităților de vămuire.