Vinieta Oxigen pe care municipalitatea intenţionează să o introducă nu face diferenţa între poluarea produsă de maşinile pe benzină şi cele pe motorină, a apreciat deputatul Nicuşor Dan.
„În ceea ce priveşte cuantumul taxei de poluare propusă joi în şedinţa Consiliului General, aceasta nu este proporţională cu poluarea pe care vehiculele o produc. Spre exemplu, nu face diferenţa între poluarea produsă de maşinile pe benzină şi maşinile pe motorină. Emisiile periculoase sunt particulele în suspensie, oxizii de azot şi hidrocarburile libere. Particulele în suspensie sunt emise doar de motoarele pe motorină. Pentru oxizii de azot şi hidrocarburi libere, emisiile unei maşini pe motorină Euro 4 sunt similare uneia pe benzină Euro 2. Diferenţa de emisii între un motor de benzină Euro 2 şi un motor pe benzină Euro 6 este de doar 10%”, a declarat Nicuşor Dan.
Nicușor Dan crede că, în ipoteza în care se menţine taxa şi scutirea pentru maşinile Euro 5 şi Euro 6, o grilă de taxare mai echitabilă, care să ţină seama de aceste aspecte, este una potrivit căreia taxa pentru maşinile pe benzină este de:
- 15 lei pe zi, 300 lei pe lună, 1.200 de lei pe 6 luni, 2.000 de lei pe an pentru maşinile Non Euro;
- de 10 lei pe zi, 200 lei pe lună, 800 lei pe 6 luni, 1.500 lei pe an pentru maşinile Euro I;
- 5 lei pe zi, 100 lei pe lună, 400 lei pe 6 luni, 750 lei pe un an pentru maşinile Euro 2 şi Euro 3;
- niciun leu pentru maşinile Euro 4.
Grila de taxare privind maşinile pe motorină gândită de el este următoarea:
- 20 de lei pe zi, 400 lei pe lună, 1.500 lei pe 6 luni, 2.500 lei pe 1 an pentru maşinile Non Euro;
- 15 lei pe zi, 300 lei pe lună, 1.200 lei pe 6 luni, 2.000 lei pe an pentru maşinile Euro I;
- 10 lei pe zi, 200 lei pe o lună, 800 lei pe 6 luni, 1.500 lei pe an pentru maşinile Euro 2 şi Euro 3;
- 5 lei pe zi, 100 lei pe lună, 400 lei pe 6 luni, 750 lei pe un an pentru maşinile Euro 4.
Potrivit lui Nicuşor Dan, primarul general, Gabriela Firea, vrea să introducă o taxă, în timp ce „adevăratele măsuri pentru reducerea traficului şi a poluării se lasă încă aşteptate”.
„După 3 ani de mandat, tot ce poate Gabriela Firea să facă pentru traficul pentru Bucureşti este să introducă o taxă. Adevăratele măsuri pentru reducerea traficului şi a poluării se lasă încă aşteptate: parcări construite – zero, şoseaua de centură – zero, managementul traficului – zero, managementul parcărilor – zero, fluidizarea transportului în comun – zero. Taxarea accesului în oraş este o măsură utilizată în mari oraşe europene, dar în paralel cu facilităţi pentru lăsarea maşinii la marginea oraşului, cele mai directe fiind parcările de tip park and ride conectate la sistemul de transport în comun. Din păcate, acestea lipsesc cu desăvârşire în Bucureşti”, a susţinut el.