Vladimir Putin a investit 11,45 milioane de euro pentru a influența alegerile din toamna trecută din Republica Moldova și a-l face președinte pe socialistul Igor Dodon, precum și pentru a-și consolida influența în Europa Occidentală – dezvăluie cotidianul german Bild. Planul eșuat în Moldova s-ar putea aplica, în toamnă, după corectarea erorilor, la alegerile din Germania.
„Kremlinul a investit 11 453 000 de euro, în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din noiembrie 2020, pentru a-l face pe socialistul Igor Dodon noul președinte al Moldovei, ceea ce nu s-a întâmplat, și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală” – scrie Bild, menționând că a intrat în pposesia unor documente care probează aceste afirmații.
Potrivit unui document intern al Ministerului de Interne, citat de publicația germană, ”activitățile actuale” din Rusia reprezintă o amenințare serioasă” pentru alegerile apropiate Germania, din 26 septembrie, susținându-se că Rusia ”fură în prezent date sensibile pentru a desfășura operațiuni de influență și campanii de dezinformare” cu ocazia acestor alegeri.
Ziarul german prezintă scenariul utilzat de Vladimir Putin toamna trecută, în alegerile din Republica Moldova, menționând că acesta ar putea fi aplicat și pentru influențarea alegerilor din Germania
Potrivit Bild, citat de ”Ziarul de Gardă”, din cei 11,453 milioane de euro investiți de Kremlin pentru al face pe Dodon președintele Moldovei, patru milioane erau destinați ca mită pentru ”candidații prietenoși”, care trebuiau să implementeze politicile Kremlinului în Moldova după alegeri, 528.000 de euro urmau să meargă în ”proiecte media” de propagandă, 393.000 de euro pentru observatorii electorali străini care au dat țării ”o ”alegere” curată și jumătate de milion de euro pentru ”procesarea rezultatelor de către Comisia Electorală” – ultimul as din mâneca Kremlinului, dacă ar fi înțeles că propriul candidat urma să piardă alegerile.
În iulie 2020, scrie publicația germană, serviciul secret al Republicii Moldova (SIS) ar fi identificat mai multe proiecte pe care Kremlinul deja le implementa în Moldova, în scopul influențării alegerilor.
Este vorba, printre altele, de proiectele ”Adolf”, ”Plictisitor”, Moldova cremoasă, Moldova dependentă, Zoo-Zeitung, Maidan etc.
Proiectul Adolf
Acesta consta în crearea unui personaj „pro-Moldova” și „pro-Maia Sandu”, care să aibă alura unui „anti-erou” pentru cetățenii moldoveni și care, cu „personalitatea sa scandaloasă anti-rusă”, ar fi mimat simpatia pentru tabăra pro-europeană. Personajul ar fi trebuit să manifeste discursul electoral al „extremei drepte”, criticând extrem de mult toți candidații, cu excepția Maiei Sandu, atât pe rețelele de socializare, cât și pe diferite canale TV.
Patru videoclipuri lunare, în care personajul „Adolf” se adresează socialiștilor și alegătorilor lor, urmau să fie produse pe parcursul a trei luni și distribuite pe mai multe pagini și grupuri de Facebook. De asemenea, simpatizanții pro-ruși ar fi trebuit să fie descriși de personaj drept „bolnavi de coronavirus”, „negri” sau „pitici”. Scopul întregului demers propagandistic era crearea dezgustului pentru tabăra pro-europeană.
Pentru o astfel de punere în scenă, Moscova a dorit să ofere 10.000 de euro pe lună pentru actori, echipe de cameramani și costuri de producție. Actorul cu numele de cod „Adolf” urma să primească 1.000 de euro pentru acest lucru.
Proiectul ”plictisitor”
Pe de altă parte, serviciile secrete ale Rusiei planificau „Proiectul plictisitor”. Și aici, patru videoclipuri pe Facebook urmau să fie generate pe parcursul a trei luni cu un protagonist principal și speranța era că actorul va fi plasat în talk-show-uri naționale.
Un actor „bine-cunoscut, pro-european”, „poate proprietar de club de noapte”, ar trebui să pună la îndoială moderat și politicos obiectivele partidelor pro-occidentale și să aducă în dicuție contradicții din ce în ce mai mari.
„Ar trebui să critice toți politicienii, dar să se concentreze în principal pe Maia Sandu”, a declarat serviciul secret în analiza sa.
„Vestea va fi că nu are rost să mergi la urne, deoarece niciunul dintre candidați nu își va ține promisiunile”, – acesta trebuia să fie mesajul „proeuropenilor” cumpărați.
Cu videoclipurile și aparițiile sale în discuții și emisiuni, actorul amator ar fi trebuit să „producă probleme între electoratul partidelor extremiste de dreapta (de fapt pro-occidentale, ed. ), astfel încât să nu voteze contra-candidatul lui Dodon în a doua rundă”. Și pentru acest proiect media au fost bugetate 10.000 de euro.
Moldova ”cremoasă” și Moldova ”dependentă”
Proiectul „Moldova cremoasă” trebuia să producă un canal de Telegram proeminent care „cu 80% știri adevărate și 20% știri false” ar fi trebuit să zdruncine încrederea cetățenilor în politică și astfel să îi împiedice să voteze. În timp ce canalul ar fi trebuit să transmită în continuare conținut critic pentru socialiști în faza sa de creștere, „poziția politică s-ar schimba apoi și ar cere un lider puternic (socialist) care să poată scoate țara din criză”.
La fel, pentru proiectul „Moldova dependentă” urma să fie folosit un alt canal de Telegram pentru a expune „canalele populare de Telegram pro-occidentale ca dependente și parțiale și pentru a scoate la lumină adevăratele motive ale autorilor”.
Pentru fiecare canal de Telegram, serviciul secret al Rusiei a planificat că angajeze un Director (1000 de euro pe lună) și doi „jurnaliști” (câte 400 de euro pe lună fiecare).
Proiectul Maidan
Rușii au avut în plan să folosească și propaganda din vecinătate. Astfel, Proiectul „Maidan”, numit după Piața Independenței din Kiev, era destinat recrutării a numeroși manifestanți anti-ruși în vestul Ucrainei cu puțin înainte de alegerile din noiembrie și organizarea de excursii cu autobuzul în Moldova pentru ei. Cu toate acestea, în ultimul moment, SIS ar fi trebuit să fie informat cu privire la „conspirații de lovitură de stat care urmează să aibă loc” pentru a genera artificial știrile despre o lovitură de stat pro-occidentală planificată în Moldova. Și aceasta mișcare ar fi trebuit să descurajeze alegătorii pro-occidentali ca să se mai prezinte la urne și să ofere alegătorilor pro-ruși o motivație suplimentară ca să mergă la vot.
Au fost și alte proiecte similare planificate de Kremlin pentru manipularea alegătorilor moldoveni, dar intervenția autorităților moldovenești le-a cam dejucat planurile spionilor ruși.
Adolf-ul ”moldovenesc” poate fi, la toamnă, german
„Unul din motive înfrângerii lui Igor Dodon în fața Maiei Sandu în alegerile prezidențiale din Republica Moldova a fost faptul că rușilor li s-au semnalat că sunt cunoscute planurile lor în detaliu, ceea ce a dus la anularea multor operațiuni planificate și deja începute de la Kremlin”, se mai precizează în ancheta ziarului german.
Cu toate acestea, avertizează Bild, chiar dacă serviciile secrete din Republica Moldova au reușit să oprească în timp util unele dintre operațiunile de influență din vara și toamna anului 2020, ceea ce urma să fie experimentat în Republica Moldova ar putea reprezenta un plan pentru viitoarele alegeri federale din Germania.
„Imaginea pro-europenilor extremiști de dreapta din Republica Moldova ar putea fi înlocuită cu „fruntași ai unei dictaturi ecologice” în Germania, de exemplu, în scopul de a preveni un guvern critic la adresa Rusiei, din care să facă parte Partidului Verzilor”, mai scrie publicația germană.
Evident, socialiștii lui Dodon și ai SVR-ului rusesc, aflați în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova, din 11 iulie, au amenințat că vor da în judecată atât publicația germană cât și presa din Republica Moldova care va prelua articolul din Bild.