sâmbătă, martie 25, 2023
AcasăAnalize MediaReuters: NATO lasă Marea Neagră expusă în timp ce Rusia invadează Ucraina

Reuters: NATO lasă Marea Neagră expusă în timp ce Rusia invadează Ucraina

În timp ce NATO se luptă să răspundă la invadarea Ucrainei de către Rusia, un flanc major expus este Marea Neagră. În ciuda hotărârii declarate de a descuraja Rusia, Alianța nu a reușit să o împiedice să își construiască o prezență în zonăCând Rusia a atacat Ucraina, cea mai apropiată navă maritimă a unui important aliat NATO se afla în Mediterana. Ultima astfel de navă a unui membru important al alianței militare occidentale a părăsit Marea Neagră în urmă cu peste o lună, scrie Reuters într-o amplă analiză cu privire la controlul pe care îl deține Rusia în Marea Neagră.

O navă de război franceză a încheiat un tur la începutul lunii ianuarie și niciun aliat naval important al NATO nu a mai patrulat de tunci prin Marea Negră, potrivit site-ului maritim turc Turkishnavy.net, care urmărește mișcările navelor de război străine. Între timp, 16 nave din flotele navale ale Rusiei, inclusiv nave cu rachete și nave capabile să transporte tancuri, au navigat în Marea Neagră, potrivit Turkishnavy.net și declarațiilor ministerului rus al apărării.

Un motiv cheie: diviziunile între membrii Alianței cu privire la posibilitatea de a contesta marina Rusiei în zonă, ceea ce duce la lipsa unei strategii NATO coerente și semnificative la Marea Neagră, potrivit interviurilor Reuters cu diplomați, oficiali de informații și surse de securitate din membrii NATO, precum și strategi militari, comandanți militari pensionari și oficiali din industria de transport maritim.

Aceasta include reticența unor membri NATO, în special a Turciei, de a accepta patrule maritime, pentru a evita să provoace Moscov, au spus aceștia. Alți factori sunt constrângerile bugetare și existența altor priorități în rândul unor aliați importanți ai NATO, au adăugat aceștia.

Prezența navală a Rusiei la Marea Neagră, care oferă atât pârghie militară, cât și economică asupra Kievului, a perturbat comerțul maritim al Ucrainei chiar înainte de invazie. Porturile Ucrainei au înregistrat o scădere bruscă a traficului în ultimele săptămâni, potrivit datelor privind navele comerciale analizate de Reuters. În urma atacului de joi, Ucraina și-a suspendat operațiunile în porturile sale maritime.

„Este ca un boa constrictor în jurul gâtului Ucrainei, care strânge și strânge și strânge”, a spus amiralul american în retragere James Foggo, care a comandat flotele americane și NATO în Europa timp de aproape un deceniu până în 2020.

NATO are nevoie de o strategie maritimă

Ucraina nu este un aliat al NATO, iar alianța nu este obligată prin tratate să o protejeze.

Joi, secretarul general al NATO Jens Stoltenberg a declarat că atacul asupra Ucrainei a inclus forțe navale rusești, precum și aeriene și de la sol. Adresându-se presei de știri, el a spus că NATO are peste 120 de nave aliate „din nordul înalt până în Marea Mediterană” și peste 100 de avioane în stare de alertă maximă.

NATO nu a răspuns imediat unei solicitări de a comenta pentru acest articol. Anterior a negat că a neglijat Marea Neagră.

La începutul acestei luni, Stoltenberg a spus că securitatea Mării Negre are „o importanță strategică vitală” pentru alianță. Trei dintre membrii NATO plus doi parteneri apropiați, inclusiv Ucraina, au granițe de coastă.

NATO s-a concentrat pe trupe la sol. Planifică să desfășoare unități de luptă terestră cu un total de aproximativ 4.000 de militari în țările Mării Negre, România și Bulgaria, precum și în Ungaria și Slovacia, care se învecinează cu Ucraina. În plus, Statele Unite trimit aproape 3.000 de militari în plus către vecinii Ucrainei, Polonia și România.

Înainte de invazia de joi, Rusia a adunat peste 150.000 de militari la granițele Ucrainei, inclusiv în zona Mării Negre, au spus Statele Unite.

Rusia, care a cerut încetarea expansiunii spre est a NATO, a lansat joi dimineață atacuri aeriene asupra orașelor ucrainene, în timp ce avansa cu trupele și tancurile.

Putin a spus că a autorizat acțiunile militare pentru a se apăra împotriva amenințărilor provenite din Ucraina, un stat democratic de 44 de milioane de oameni.

Moscova, care susține că NATO ar trebui să rămână în afara apelor pe care le revendică, a spus că navele recent sosite fac parte dintr-o mișcare preplanificată a resurselor militare. Rusia s-a plâns de multă vreme de ceea ce a numit o creștere periculoasă a activității militare a Statelor Unite și a aliaților săi din Marea Neagră – activități despre care NATO a spus că sunt pur defensive.

Răspunsul naval al NATO la pretenția Rusiei are, de asemenea, implicații pentru capacitatea Occidentului de a-și susține interesele în altă parte, cum ar fi Marea Chinei de Sud, unde Beijingul își revendică suveranitatea.

„Dacă acum, în timp ce întreaga lume ne privește, nu putem descuraja Kremlinul, nu cred că chinezii vor mai fi teribil de impresionați de ceea ce spunem despre Taiwan sau Marea Chinei de Sud”, a spus generalul în retragere al SUA Ben Hodges, care a comandat forțele armate ale  SUA din Europa în perioada 2014-2017 și care s-a întâlnit la Kiev la începutul lunii februarie cu președintele Ucrainei Volodimir Zelenski.

Militarizare pe furiș

Apele mai calde ale Mării Negre, spre deosebire de Arctica, au fost esențiale pentru Rusia cel puțin din secolul al XVII-lea. „Revenind la Petru cel Mare, Rusia a fost întotdeauna preocupată ca putere terestră de lipsa de acces maritim, în special de acces la ape fără gheață pe tot parcursul anului”, a spus viceamiralul britanic în retragere Duncan Potts.

Anexarea de către Moscova a peninsulei ucrainene Crimeea în 2014 i-a permis să înceapă ceea ce un oficial al serviciilor secrete occidentale a descris-o drept „militarizarea pe furiș” a Mării Negre. Rusia a preluat sau a scufundat multe dintre navele maritime ale Ucrainei staționate în portul Sevastopol de la Marea Neagră.

Prezența militară a Rusiei în Crimeea și modernizarea în ultimii ani a flotelor navale rusești-cheie a „schimbat echilibrul militar din regiunea Mării Negre în favoarea sa”, a declarat analistul Stephen Flanagan de la think tank-ul RAND Corporation din Statele Unite. Moscova are în prezent 18 nave de război majore în Marea Neagră, a spus Flanagan, oferindu-i „o forță formidabilă pentru a conduce diverse operațiuni împotriva Ucrainei”.

Între timp, prezența navelor de război NATO în Marea Neagră a fluctuat. Potrivit Turkishnavy.net, forțele navale americane au petrecut aproximativ 180 de zile în Marea Neagră anul trecut, în creștere de la mai puțin de 60 de zile în 2016, dar în scădere față de peste 200 de zile în 2014.

Aliații NATO din afara litoralului au dislocat 31 de nave în zonă în 2014, număr care a scăzut la 14 în 2016, înainte de a crește din nou la 31 anul trecut, potrivit unei baze de date independente a unui think tank ucrainean, Grupul de monitorizare al Institutului de Studii Strategice al Mării Negre și BlackSeaNews.

Ultimul mare distrugător aliat, distrugătorul cu rachete ghidate USS Arleigh Burke, a părăsit Marea Neagră în decembrie, potrivit unui comunicat al Marinei SUA.

De asemenea, Marina Regală a Marii Britanii nu a mai fost la Marea Neagră din vara trecută, potrivit Turkishnavy.net.

Turcia, membru NATO, are o marina care operează în regiunea Mării Negre. Alți aliați ai NATO – inclusiv Statele Unite și Franța – au în prezent nave maritime în Marea Mediterană.

Porturi ”închise”

Ucraina se bazează în mare măsură pe litoralul său pentru comerț, cu mai mult de jumătate din exporturile și importurile țării făcute pe mare. Portul Odessa de la Marea Neagră, cel mai aglomerat port al Ucrainei și cel mai mare terminal de petrol și gaze, a fost atacat joi cu rachete, au declarat autoritățile regionale din regiunea Odessa de sud a Ucrainei.

Armata Ucrainei a suspendat joi transportul comercial în porturile sale, după ce forțele ruse au invadat țara, a declarat un consilier al șefului de stat major al președintelui ucrainean.

Chiar înainte de atacul de joi, a existat o reticență din ce în ce mai mare a companiilor de a trimite nave în zonă din cauza prezenței maritime rusești, au spus cei trei oficiali din industria de transport maritim plus încă unul. Acest lucru s-a adăugat perturbărilor existente ale comerțului cauzate de problemele lanțului global de aprovizionare, ceea ce a redus numărul de nave disponibile dispuse să navigheze în regiune.

Recent, traficul de transport maritim a scăzut. Numărul de sosiri de containere maritime în porturile ucrainene în această lună, până în 20 februarie, a scăzut la 25 de vizite, în scădere bruscă de la 48 de vizite în luna ianuarie, potrivit datelor furnizate de serviciul de informații maritime de urmărire și localizare a navelor MarineTraffic, care are sediul în Grecia.

Odessa consemnase, de asemenea, scăderea la mai mult decât jumătate a capacității navelor care intrau în port. În primele trei săptămâni din februarie, a fost de 46.357 de unități de containere de 6 m, în scădere de la 82.091 în ianuarie și 97.027 în decembrie 2021, arată datele din proiectul 44 al platformei logistice cu sediul în SUA.

Mâna legată a NATO

Unii diplomați spun că NATO ar fi trebuit să stabilească deja o misiune de patrulare maritimă la Marea Neagră.

Lipsa unei astfel de prezențe, în ciuda vizitelor regulate ale navelor de război americane, a permis Rusiei să declare interzise zone mari din apropierea coastelor românești și bulgare luni de zile, în timp ce Moscova desfășoară exerciții maritime militare, potrivit unui înalt oficial militar occidental.

NATO este puternic dependentă de ajutorul membrului Turcia; ceilalţi membri ai alianţei care se învecinează cu Marea Neagră – Bulgaria şi România – au flote maritime limitate.

Conform Convenției internaționale de la Montreux din 1936, Turcia deține controlul asupra trecerii navelor între Marea Mediterană și Marea Neagră. Navele din state non-litorale, cum ar fi Marea Britanie și Franța, pot rămâne doar 21 de zile la un moment dat. Franța are aproximativ trei exerciții navale în Marea Neagră în fiecare an.

Dar Turcia trebuie să echilibreze legăturile diplomatice puternice ale Ankarei cu Moscova și obligațiile sale ca aliat al NATO. Discuțiile informale recente la NATO cu Ankara cu privire la o posibilă misiune de poliție maritimă nu au dus nicăieri, potrivit a două surse de securitate guvernamentale turce și un ambasador NATO.

„Evaluăm situația pentru a fi pregătiți pentru fiecare situație”, a declarat ministerul turc al apărării pentru Reuters, pe 10 februarie. NATO a refuzat anterior să comenteze direct posibilitatea unei misiuni de poliție la Marea Neagră.

„NATO are o mână legată la spate”, a declarat Paul Taylor, un analist european la think tank-ul ”Friends of Europe”, referindu-se la reticența Turciei de a impune mai mult control asupra Mării Negre.

Dan Badea
Jurnalist de investigații din 1990, licențiat în matematică. Instituții mass media pentru care am lucrat în ultimii 30 de ani: Expres, Ultimul Cuvânt, Tele7 abc, Televiziunea Română, Evenimentul Zilei, Adevărul, Bilanț, Prezent, Interesul Public, Gardianul, Curentul. Autor al volumului ”Averea Președintelui. Conturile Ceaușescu” - Nemira, 1998.
Articole asemanătoare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai accesate