În luna martie 2020, la scurt timp după instaurarea stării de urgență, statul român iniția un demers de amploare pentru a sprijini sistemul sanitar românesc: direcționa fonduri către UNIFARM pentru ca această companie să poată face achizițiile atat de necesare în lupta impotriva pandemiei.
Astfel începea unul dintre cele mai mari „tunuri” date bugetului de stat.
În martie, Ministerul de Finanțe vira în conturile Unifarm, firma de stat responsabilă cu achiziționarea de echipamente și medicamente pentru sistemul medical public, circa 1,15 miliarde lei. Conform comunicărilor publice, banii constituiau un imprumut acordat UNIFARM pe o perioada de 6 luni de către Ministerul de Finanțe si erau destinați achizițiilor de materiale si echipamente sanitare.
Cel care beneficia de încrederea Guvernului în a gestiona aceste resurse era directorul general al Unifarm, Adrian Ionel.
Încrederea de care se bucura Adrian Ionel nu a fost afectată nici măcar de raportul întocmit în anul 2017 de Corpul de Control al Ministrului Sănătății care descoperise nereguli grave, adică pierderi de „doar” 2.028.696,24 lei din cauza expirării unor stocuri de medicamente aflate în depozitele Unifarm si de 839.7070,84 lei reprezentând creanțe neîncasate cauzate de distribuirea unor medicamente în contextul tragediei de la Colectiv. Corpul de Control a propus atunci destituirea lui Adrian Ionel – ceea ce nu s-a întamplat.
De asemenea, nu se știe daca s-a stabilit un vinovat pentru acele pierderi si nici dacă, în afara întocmirii raportului de control, s-a mai luat vreo masura. Se pare ca nu.
Guvernul Orban nu are nici măcar scuza ca nu ar fi fost la curent cu aceste „realizări” anterioare ale lui Adrian Ionel, deoarece ele au fost publicate în mass-media în luna aprilie 2020 (vezi aici pe larg).
Cu toate acestea, saga Unifarm si a lui Adrian Ionel a continuat.
Achiziții supraevaluate, proceduri „cu dedicație”, materiale neconforme, prețuri umflate…. totul a fost devoalat public de presă.
În data de 2 iulie 2020, Curtea de Conturi a României a întocmit raportul nr. 10198 prin care stabilea că Unifarm a facut cheltuieli de aproape 1,15 miliarde lei fără a avea aprobarea Ministerului, că a cumparat ventilatoare de 8 ori mai scumpe decat prețul pieței si că a vândut măști de protecție către spitalele românesti cu un adaos comercial de 71%. Avocații lui Adrian Ionel au depus obiecțiuni la acest raport de control, susținând că de fapt abaterile consemnate de Curtea de Conturi nu există. Si aceste aspecte au fost prezentate în presa (vezi aici).
Pe 2 octombrie 2020, DNA l-a trimis în judecată pe Adrian Ionel pentru o mită în valoare de 760.000 de euro si un prejudiciu de 2.380.000 lei. Când procurorii au cerut instituirea sechestrului pe bunurile lui Adrian Ionel, a rezultat ca nu aveau pe ce… acesta neavând pe numele său bunuri mobile sau imobile.
Pe de alta parte, documentele publicate recent de recorder.ro au relevat ca raportul financiar al UNIFARM din luna iunie arată că în conturile companiei mai erau doar 106 milioane lei. Diferența pana la cei 1,15 miliarde acordați în martie de Ministerul de Finanțe….nu se regăsește, oficial, nicăieri. Conducerea Unifarm a refuzat orice explicație cu privire la miliardul dispărut din conturile companiei.
Până acum, din pacate, faptele ne demonstrează că doar presa are principalul merit în investigarea ilegalităților si prejudiciilor aduse de Adrian Ionel. Poate că tot presa va gasi si miliardul disparut.
Este aceeasi presă care, prin modificarea dorită de actualul Guvern la legea 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, nu ar mai putea sa afle decat o mică parte din ceea ce a stabilit în mega-afacerea UNIFARM.